Writing Section .. عايز امتحن التويفل

Writing Section النهاردة هنتكلم عن آخر جزء فى امتحان التويفل .. وهو الجزء الخاص بالكتابة
Reading Section, Listening Section, Speaking Section فى البوستات اللى فاتت اتكلمنا عن
وهنناقش النهاردة ايه اللى المفروض اكتبه اجيب بيه سكور وأنا مغمض

لو كنت قريت البوستات اللى فاتت واتدربت من الماتيريال اللى رفعناها .. أكيد أكيد أكيد حسيت أن نمط لاامتحان متشابه والأسئلة والموضوعات متقاربة
فمش محتاج افكرك أن التويفل ما هو إلا امتحان هتعرف نظامه ايه وازاى تحله عشان تجيب سكور عالى .. وبس كدة
😀 وكأثر جانبي لمزاكرتك للامتحان هتلاقي مستواك فى الانجليزى اتحسن شوية

Writing Section

 

فى الجزء الخاص بالكتابة .. بيقيس قدرتك على الكتابة بالقواعد الصحيحة .. واستخدامك للكلمات اللى تعرفها فى المكان الصح .. بالاضافة لفهمك وتعبيرك عن المعني
تعالي نشوف سؤال سؤال

Integrated Task السؤال الأول
ودة بيديك فى الأول قطعة تقراها .. بتتكون من 200 لـ 300 كلمة .. مش كبيرة يعني
بعدها بتسمع لمحاضرة لمدة دقيقة أو اتنين
وبعدها بيديك 30 دقيقة عشان تكتب اجابتك على السؤال .. واللى هيكون بيسألك عن العلاقة بن اللى قريته واللي سمعته
خلى بالك .. السؤال دة مش بيطلب منك تكتب رأيك الشخصي فى الموضوع .. دة بيطلب منك تكتب العلاقة بين اللى فهمته فى القراية والسماع
:يعني على سبيل المثال .. ممكن السؤال يكون
Summarize the points made in the lecture. Be sure to explain how the listening adds/supports/advances the ideas in the reading passage. (positive relation)
Summarize the points made in the lecture. Be sure to explain how the listening refutes/challenges/casts doubts on the ideas in the reading passage. (negative relation)
السؤال هيتعرض ازاى؟
سريعة بس مش كتير لأنها هتبقي ظاهرة وانت بتكتب .. بس هتكتبها عشان وانت بتسمع تربط الكلام ببعضه notes  خد عنها reading فى الأول هتظهرلك قطعة ال
كتير وبشكل منظم رابط بين اللى بتسمعه واللى قريته من شوية notes بعدها هتسمع المحاضرة .. ودي لازم تكتب فيها
وجنبها الجزء اللى هتكتب فيه reading وفى الآخر هتظهر تاني قطعة ال
اجاوب ازاى؟
:أول حاجة هتكتب مقدمة من سطرين أو تلاتة عن علاقة اللي قريته باللي سمعته وممكن تحفظ حاجة شبه كدة وتكتبها على طول
The reading passage and the listening lecture both discuss ………….. . The reading passage suggested that ………., while the lecturer proposed an opposite point of view.
المقدمة ماتكونش أكبر من كدة .. هدفها أنها تعرف اللي بيقرا انك فهمت اللى قريته واللي سمعته
بتاعك .. ودة اللى هتبدأ تقارن فيه بين المعلومات اللى قريتها واللى سمعتها body تاني حاجة تكتب ال
:بتكون حاجة من دول listening وال reading العلاقة بين ال
والمحاضر بيتكلم بعدها عن أمثلة عليها theory بتتناول reading ال –
بتعارض النظرية دى .. وممكن يكون فيها أمثلة للاثبات listening وال theory بتتناول reading ال –
بيذكر فيها أمثلة تاني على نفس الظاهرة listening ظاهرة معينة .. وال phenomena بتتناول مثال على reading ال –
بيطرح فيها حلول للمشكلة ويحللها listening بيتناول مشكلة ما .. وال  reading ال –
ازاى ؟ body عن اللى سمعته .. تكتب ال notes طيب انت استوعبت اللى قريته وكتبت
وتعيد صياغتها بأسلوبك ( انت بتبقي قدامك القطعة وانت بتكتب) ووراها على طول تكتب رد المحاضر أو رأيه على النقطة دى reading passage هتمسك نقطة نقطة من ال
point-by-point بمعني أنك هتعرض الموضوع
واتأكد أنك غطيت كل نقطة قريتها وتعليق المحاضر عليها .. اوعي تفوت نقطة
:تالت حاجة هتكتب الخاتمة بتاعتك .. ودى بتبقي ملخص للي كتبته .. وممكن تكتبه حاجة ثابته زى كدة
In brief, both passages highlighted opposite ideas about …… . The reading passage agrees that …….. .On the other hand, the listening passage supposes that …………… .
ومش لازم بردو تكتب تفاصيل .. دة بيبقي تلخيص بس للى كتبته
ال 30 دقيقة اللى هتكتب فيها قسمها براحتك .. بس فى الأول قبل ما تبدأ تكتب .. اعمل خطة سريعة انت هتكتب ايه وازاى وهتقارن ايه ب ايه بالظبط
المفروض أنك تكتب من 150 إلي 225 كلمة فى المتوسط .. وبيبقي فيه عداد للي انت كتبته من فوق
ما تكتبش أقل من المدي دة

Independent Task السؤال التاني
ودة بيسألك عن رأيك فى موضوع معين … وبيطلب منك رأيك الشخضي .. أو بيخيرك بين رأيين ناحية قضية معينة وانت تقول اختيارك وتكتب عنه تعبيرا عن رأيك الشخصي
وبعدها بيديك 30 دقيقة عشان تكتب موضوعك
فى خلال الوقت دة .. انت المفروض تكون خططت هتكتبايه .. وتكتب وتراجع على كتاباتك
ما تقلقش لو جالك موضوع انت مش متعود عليه أو معندكش فيه معلومات كتير .. المهم تركز بس على انت تعرف ايه وهتكتبه ازاى
وانت بتكتب موضوعك دة .. ماتحاولش تجرب كلمات جديدة افتكرتها أو مصطلحات جديدة جت على بالك .. اللى انت متعود تكتبه بس هو اللى تكتبه
خطط لموضوع فى دقيقتين أو تلاتة وابدأ اكتب بعدها على طول عشان تخلص بدرى وتلحق تراجع أخطائك
اكتب قد ايه؟
المفروض أنك بتكتب من 300 لـ 350 كلمة فى المتوسط .. ما تكتبش أقل من كدة
5 paragraphs هتقسم الموضوع بتاعك لـ
Thesis Statement ودة هتتكلم فيه عن هدفك من الكتابة وبتكتب فيه اللى بنقول عليها Introduction الأول هتكتب فيه مقدمة –
ودى معناها أنت رأيك هتبنيه فى أنهو اتجاه .. يعني بتقول رؤيتك للموضوع بشكل عام
body في صلب الموضوع بتاعك paragraphs 3 بتكتب –
وفى كل واحد منهم بتعرض فكرة معينة .. تشرحها .. وتدي أمثلة أو أدلة عليها تدعمها
Conclusion والأخير بتكتب الخاتمة بتاعتك –
ودة بتلخص فيه اللى اتكلمت عنه وتأكد على رأيك تاني فى القضية المعروضة
:من اللى هتكتبهم .. المفروض يكون شكله كالتالي paragraph فى كل
دة صراحة كدة paragraph ودي جملة واحدة بتعرض فيها فكرة ال topic sentence فى أوله فى –
supporting ideas ودى اللى بنقول عليها topic sentence وبعدها بتبدأ تكتب جمل تدعم فكرة ال –
هتلاقي نفسك بترد على نفسك وبتألف محتوي topic sentence على ال why/how/what لو مش عارف تجيب محتوي للجمل دى .. فممكن تسأل نفسك
وبعدها تكتب أمثلة أو حقائق أو مواقف أو أى حاجة انت تعرفها تدعم فكرتك .. حتي لو كان موقف شخصي حصلك –

هتتقيم علي ايه؟

:نقاط التقيم اللى جاية مهمة جداا تبقي عارفها عشان تراعيها وانت بتكتب
organization & development أول حاجة: الـ –
يعني ترتيب سياقك للكلام وانسيابيته .. مقدمة وموضوع وخاتمة .. أفكارك بتدعمها بشكل صح .. وما إلي ذلك
grammar تاني حاجة: استخدامك لقواعد اللغة صح –
يعني تركيب الجمل بتاعك صح .. والأزمنة والأفعال مستخدمها صح
فى المكان الصح vocabulary تالت حاجة: استخدامك للـ –
يعني ثروتك اللغوية من الكلمات والمصطلحات واستخدامك ليها بشكل صح
mechanics رابع حاجة: كتابتك ذات نفسها من حيث الشكل –
capital وبادئ أول كل جملة بحرف punctuation يكون صح .. ومستخدم علامات الترقيم صح spelling ودة بيتضمن فيه ال
بتاعك فى الكتابة style خامس حاجة: وهي ال –
استخدامك لجمل كتير ومتنوعة .. ومغير فى جملك وكاتبها بشكل سليم

لاحظ أن التقييم مش بيدخل فيه رأيك الشخصي ايه بالظبط .. ولا أفكارك ايه

Punctuation علامات الترقيم

period النقطة –
ودي بنستخدمها مع نهاية كل جملة
comma الفصلة –
,  شكلها
ودي بنستخدمها فىالربط بين طرفين جملة أو الانتقال من جزء فى الجملة لجزء تاني أو الجمل الاعتراضية .. علىي سبيل المثال
Mr Michael, the company president, ………
Many years ago, ……..
Cairo, Alexandria and Luxor are ……..
semi-colon الفاصلة المنقوطة –
;  شكلها
بنستخدمها فى الربط بين جملتين ليهم علاقة مباشرة ببعض .. زي مثلا
I have an exam tomorrow; I can’t go out.
colon نقطتين فوق بعض –
:  شكلها
بنستخدمها قبل شرح حاجة معينة أو هقول ليستة من الحاجات .. أو عايز الفت الانتباه .. زي مثلا
Remember: you should wait till the end.
capitalization الحروف الكبيرة –
ودي بنستخدمها فى بداية كل جملة .. ومع أسماء الأشخاص .. ومع أسماء المدن والدول والشركات المشهورة

Grammar ال

:فى أخطاء شائعة فى قواعد اللغة اوعي تقع فيها
run-on sentences تجنب توصل الجمل ببعض كدة وخلاص .. بنقول عليها –
ودي بتحصل لما تيجي تكتب حاجة زي كدة
my sister loves to dance she is very good at it
انت كدة كتبت جملتين من غير ما تفصل بينهم بنقطة أو توضح أنهم جملتين .. المفروض تكتبها مثلا
my sister loves to dance. She is very good at it
كتير فى جملك passive تجنب استخدام المبني للمجهول –
it was built …….. زي مثلا
خلي بالك احنا مش بنقول ماتستخدمهاش .. بس بفكرك ما تستخدمهاش بكثرة
متستخدمش جمل قصيرة كتير .. اللى هي جمل فاعل وفعل ومفعول وبخ على كدة –
اللي بيقرا بيبقي عايز يحس أنك تعرف تركب جمل معقدة كدة شوية ومستخدم فيها كلمات ربط .. ف وازن بين اختيارك لجمل طويلة وقصيرة ومتوسطة
خد بالك من الفاعل والفعل والمفعول به كويس أوي فى كل الأزمنة عشان ماتلخبطش –

نصايح بشكل عام

:بص بقي يا سيدى .. عشان تعلي سكورك كتير فى الجزء دة .. اعمل الآتي
فى السؤال الأول على الرغم أنك مطلوب منك تكتب فى حدود 225 كلمة .. خلي هدفك وانت بتكتب فى حدود 450 كلمة –
بس طبعا مش معني كدة أنك تكرر الكلام .. لا بس اكتب اكتر من المطلوب وعبر عن كل اللي في نفسك
فى السؤال التاني بردو علي الرغم أنك مطلوب منك تكتب فى حدود 350 كلمة .. خلي هدفك انك تكتب فى حدود 650 كلمة –
الكتابة الزيادة بتعلي السكور جداا لأنها بتبين أنك عندك كلام تقوله وعارف تكتب وتعبر عن أفكارك بشكل كويس
كتير جداا transitional words استخدم ال –
وكل الكلمات اللى احنا ممكن نستخدمها فى الربط بين الجمل So, hence, however, but, although ودي الكلمات زي
استخدامك ليها بيبين أنك بتعرف تربط أفكارك ببعض كويس جدااا
عشان ال30 دقيقة مش بيكفوا فى السؤال التاني أنك تفكر فى رأيك الشخصي وتكتب وتراجع .. فلازم تبقي داخل محضر أفكارك لكل المواضيع اللى ممكن تجيلك –
عن المواضيع اللى بتيجي .. واللي هو السؤال هييجي منها أكيد أو حاجة شبهها ETS وأفكارك تكون جاهزة .. عشان كدة لازم تقرا الكتاب اللى منزله ال
writing-topics.pdf هتلاقيه هنا
185-toefl-writing-twe-topics-and-model-essays.pdf طيب لو معرفتش تطلع أفكار؟ تنزل الكتاب دة وتشوف نماذج لأفكار المواضيع الموجود
المهم ماتدخلش الامتحان وانت مش قاري عن الحاجات دى ومجمع أفكارك فى دماغك جاهزة
هتسيب فى الآخر من 3 لـ 5 دقايق عشان تراجع فيه –
grammar, spelling, organization تراجع ايه بقي؟ ركز كويس جدااا على
لو تقدر تكتب وتورى كتابتك لحد متخصص يقيمها .. هترفع من مستواك جداااااا –
المهم أنك تكتب وتدرب على الكتابة دى من قبل الامتحان
درب نفسك على الكيبورد بتاعت الكمبيوتر أنك تكتب سريع عليها عشان وقتك ما يضيعش وانت بتدور على الحروف –
هيحسن أدائك فى الكتابة typing master وفي برنامج اسمه
كتابتك السريعة هتوفر معاك وقت كويس تتقدر تستغله فى المراجعة

وآخر تحديث ليها هو بتاريخ كتابة البوستات TOEFL iBT دة كان آخر بوست يخص امتحان ال

🙂 اتمني تكون تجربتي مفيدة وربنا يوفق كل اللى ناوي يدخل الامتحان

متنساش لو انت مش مهتم بالامتحان ابعت اللينك لحد من أصحابك يكون ناوي يدخله .. لعل المعلومة تنفعه
🙂 🙂

تعديل: ممكن دلوقت تزاكر كل الاجزاء من اللينك دة
https://abdelrahmanhosny.wordpress.com/category/toefl-ibt/

8 thoughts on “Writing Section .. عايز امتحن التويفل

    1. حتي اللحظة دي الامتحان محصلش فيه تغييرات بالنسبة للكلام اللي في البوستات .. اعرف حد ذاكر منها خلال السنة اللي فاتت وجاب السكور اللي عايزه

      Like

leave your feedback